lördag 9 mars 2013

Skall vi faktiskt bygga ett sjukhus tillsammans?

Till vilket grad bör kommunen klara av att erbjuda service utan invånarnas hjälp? Den frågan är aktuell nu då det finns ett behov av ett nytt barnsjukhus till Helsingfors. I samband med att behovet  blivit allt mer akut, har ett projekt att samla in pengar för sjukhuset startat. Till kampanjen hör affischer som är designade för att väcka uppmärksamhet både hos barn och vuxna. På affischen finns en bild av en tecknad man som skuffar en skottkärra med byggnadsmaterial. Kampanjens slogan är "Vi bygger tillsammans ett nytt barnsjukhus".

 Jag kan personligen intyga att det definitivt är nödvändigt att låta bygga ett nytt barnsjukhus. Det har redan länge funnits ett behov. Jag har under min barndom regelbundet besökt Barnkliniken och minns otaliga renoveringar. Det är definitiv dags att bygga ett nytt sjukhus.

Det jag inte riktigt gillar är att man nu börjat ett projekt att samla in pengar från privatpersoner. Jag tycker att kommunen och staten borde kunna bekosta ett sjukhus utan att privatpersoner skall behöva betala det. Det kanske är ett i-landsproblem. Men jag tycker att hälsan är så viktig. Fram för allt barnens hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar