torsdag 28 mars 2013

Ett "God morgon!" och ett leende

Att stanna upp någon minut  och diskutera med sin medvandrare, det tycker jag verkligen om. Det kan vara några ord med kollegan, men det är ännu bättre om det är med någon okänd person på gatan, i bussen, på perrongen. Det kan vara snack om försenad buss, om det härliga alternativt ruskiga vädret, om en reklam eller en annan bild som råkar vara nära. Ibland stannar det vid några ord, andra gånger blir diskussionen längre och snäppet djupare. Varje diskussion är ett möte. Varje möte har en betydelse av något slag. Om inte annat så betyder varje möte att bli sedd och hörd.

Det fanns en tid då jag alltid tog emot gratistidningar av tidningsutdelare. Orsaken var dels att jag ville läsa tidningen, dels av att tidningsutdelaren alltid önskade "God morgon!" med ett leende på läpparna. Det var en liten hälsning och ett litet leende, men det betydde väldigt mycket för mig vid den tiden.

Jag är inte alltid en social varelse, allra minst om morgnarna. Men jag strävar till att behandla mina medvandrare så som jag önskar bli behandlad själv. Därför  strävar jag att möta människor med leende och vänliga ord.  Det är det som ger guldkant i tillvaron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar