tisdag 5 mars 2013

Kraften i det sköna

Jag älskar att unna mig smaker och upplevelser nu och då. Det behöver inte vara frågan om stora saker. Det kan vara en god kopp kaffe eller té, musik, konst, blommor eller en promenad i en vacker miljö. Fram för allt espresso ger en känsla av mild lyx, utan att vara för mycket. Just en tillräcklig mängd välmående.

Ibland räcker det med miljöombyte. Om jag är stressad eller trött mår jag snabbt bättre då jag kommer till en estetiskt vacker miljö. Jag njuter fram för allt att äta middag eller dricka kaffe miljöer i lite äldre stil. Det sköna ger mig ny kraft, och i viss mån rentav arbetsmotivation.
Jag tror att det är viktigt med skönhet. Jag tror att vi människor skulle vara mer harmoniska och på bättre humör om vi hade mer skönhet  omkring oss.

Skönhet kan ha ett djup och fungera som en port till en andlighet. Jag njuter av att sitta vid en havsstrand under sommarkvällar . Ljuset och ljudet av vågor fyler mig med harmoni. Samtidigt fylls jag av en känsla av Guds närvaro. En påminnelse om hur liten jag egentligen är, men att jag ändå är i gott bevar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar