tisdag 2 april 2013

En njutning här i livet

Jag hör till dem som bara kan tänka på en sak - nämligen mat! Det finns inget bättre än god mat i trevlig sällskap, eventuellt med ett glas gott vin till. Tja, det skulle i så fall vara tillagningsprocessen. Jag älskar att göra mat. Jag gör det bara alltför sällan. Och jag vågar nog påstå att resultatet nog blir riktigt bra bara jag ger mig tid att satsa på matlagning.

Här om dagen fick jag vara med om något riktigt bra. Jag kände mig lat som en prinsessa då jag inte kunde göra annat än sitta på soffan och känna hur de smakliga dofterna spred sig i rummet, då en av de bästa lekmannakockarna tillagade maten. För att inte tala om resultatet. Härligt!

Vad är det som gör viss mat så härligt god? Jag tror att det är frågan om både kärlek och råvaror. Kärleken till matlagningsprocessen märks i maten. Hemlagad mat smakar absolut bäst. 
Råvarorna är också A och O. Rena råvaror, inget halvfabrikat skall det gärna vara.

Och så själva ätandet - i gott sällskap. Maten som inte bara fyller magen utan ger välmående på flera plan.
Och ja, vi kan njuta av mat med gott samvete. Också Jesus kände till vikten av god mat i gott sällskap. Bland det första han sa då han mötte någon var: Har ni något att äta?

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar