lördag 25 maj 2013

Man kan aldrig veta vad som händer då Världen kommer till byn

Världen har kommit till byn, eller till Helsingfors - bokstavligen. Det vimlar av människor och stånd i Kajsaniemiparken och på Järnvägstorget. Folk av alla de slag och raser. Barn springer omkring och gläds över godis, unga och vuxna går klädda i olika klädstilar som på sitt sätt tar ställning till olika saker och seniorer strosar lugnt omkring bland tälten. Nytt för i år är att också Nationalteatern har öppnat sina dörrar för världen.

Det är roligt att märka att man i den alltmer globala verklighet vi lever i kan hitta smaker och upplevelser som är helt nya för en. Idag åt jag en västafrikansk grönsaksrätt.

Jag om någon vet att man aldrig kan veta vad man hittar på Världen i byn. Några år sedan kom jag hem med både ett stödpersonskontrakt till en person med kognitivt funktionshinder och ett fadderbarn i Asien. Jag träffar fortfarande min stödbehövande. Både land och fadderbarn har bytt men samarbetet med Plan fortsätter.

Världen i byn är en fest med många goda avsikter och sprudlande glädje. Rekommenderas varmt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar