torsdag 16 maj 2013

Läsa psalmboken

Förra veckan kunde vi läsa i KP (nr 19/ 8.5.2013) om Kiki Alberius-Forsman som gillar att skriva psalmer. Hon har bland annat skrivit en fin och somrig "Solrospsalm".

Också jag gillar psalmer. Jag har tänkt att jag någon dag borde sätta mig ner och läsa psalmboken. Ja, inte sjunga psalmer, utan läsa dem. Psalmerna har en djup och talande text som lite försvinner i sången, då jag själv sjunger, eftersom själva melodin kräver sin uppmärksamhet. Psalmerna kan vara förenklade bibelverser. Lite enklare att förstå än ordinarie texterna. De är också vackra dikter. Psalmer borde med fördel citeras mer, tycker jag.

Med följande ord önskar jag er en god start på dagen:

"Du livets sol i Kristus här,
till världens fröjd uppstigen,
kom, lys för oss och bliv oss kär,
och tag vår kärlek fången"

(Psb 508:4, J.L. Runeberg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar