torsdag 3 april 2014

Tredje gången JCS

I skrivande stund är jag på väg mot Åbo och svenska teatern. I kväll blir det dags för "Jesus Christ Superstar". Det ska bli intressant att se hurdan version den här är. Jag har sett musikalen som amatörteater på Grand i Borgå i slutet av 1990-talet. Jag äger en cd-skiva av JCS inspelad 1996 i London. Nu blir det en tredje version.

Musikalen har inverkat på mig, inte minst musiken. Stundvis kändes musiken något mystisk, andra gånger är den en ren njutning. Det intressanta är att melodierna återkommer flera gånger i samma musikal. De stöder också texten.

Själva berättelsen och innehållet har inte någonsin provocerat mig, vilket den gjorde då den ursprungliga versionen lanserades på 1960-talets slut. Jag hoppas att de i dagens version fått med aktuella frågor och kanske också något smått provocerande...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar