söndag 15 september 2013

Downshifting

Downshifting har länge varit ett modeord. Downshifting är en motreaktion mot det allt mer stressande tempot i samhället. Det innebär att man strävar efter att öka sin livskvalitet genom ett enklare och lugnare levnadstempo och genom att minska på konsumtionen.

Jag har bestämt mig för att pröva på downshifting. Jag har märkt att jag på senare tid har lagt ner allt mer, och definitivt alltför mycket,  tid på strunt såsom TV och onödigt surfande -samt spel. Fram för allt spelandet har tagit allt för mycket tid från mycket viktigare och nyttigare sysselsättning.  Det ger mig dåligt samvete och ökad stress. Ingendera bidrar heller till att öka koncentrationsförmågan. Tvärt om leder det snabba informationsflödet och det allt ökande behovet att vara uppdaterad hela tiden, till en slags otålighet. Allt skall sker så snabbt på sociala medier.

Genom att gå in för downshifting strävar jag härmed av att välja bort en alltför stor konsumtion av TV och sociala medier på fritiden. I stället för dessa lyfter jag fram vikten av motion och böcker. Böcker tryckta på papper, alltså.  Jag hoppas att jag med detta val ökar min livskvalitet och min koncentrationsförmåga. Förr klarade jag mig också utan social medier, månne jag inte nu också gör det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar