måndag 3 juni 2013

Skrivna ord

Ibland funderar jag över ord. Hur vårt skriftspråk egentligen mår. Nu och i framtiden. Folk kommunicerar allt mer med bilder. Jag är också nästan lite för snabb med att posta bilder på facebook. Det går så enkelt nuförtiden.

Det är i och för sig inget fel på bilder. Det är ett bra sätt att kommunicera för en person som har svårt att uttrycka sig med ord. Bilder kan förmedla känslor och stämning. Ibland nästan bättre än en text. Jag tycker om att se på bilder, men jag tycker också om texter.

Jag hoppas att språkbruket inte försvagas av alla bilder. Vi behöver skrivna ord. Ett välmående språk lever. Ett välmående språk är också rikt på ord. Det kan förmedla känslor och stämning på sitt sätt. För att uppehålla sitt språk krävs att man läser. Alltså fram med boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar